Ve většině dobrodružstvích na Wingardiu se používají virtuální kostky. Princip je podobný hrám na hrdiny jako jsou Dungeons and Dragons nebo Dračí doupě – každá postava má své schopnosti a naučená kouzla (o těch ses už možná dočetl/a v sekci Schopnosti a specializace v herní encyklopedii), která v dobrodružstvích může používat. K úspěchu jí ovšem nepomáhají pouze naučené dovednosti, ale také náhoda – tady přichází na scénu právě kostky.
Nemusíš mít ale obavy, systém kostek je oproti stolním RPG hrám výrazně zjednodušený a navíc je v každém dobrodružství v rukou jeho Vypravěče, který všechna pravidla zná a vždy tě přesně navede, jakým způsobem si házet. Všechno navíc najdeš detailně vysvětlené o pár řádků níž.
Kostky
Každá postava má k dispozici určitý počet kostek, a to podle toho, kolik má bodů ve svých schopnostech magického nadání a fyzičky. Maximálně si můžeš házet čtyřmi kostkami a jejich hody se sčítají.
Hodnota schopnosti | Počet šestistěnných kostek k dispozici |
---|---|
1 – 6 | 1 |
7 – 12 | 2 |
13 – 18 | 3 |
19 + | 4 |
Hody kostkou si můžeš vyzkoušet „nanečisto“ na této stránce na fóru. Najdeš tam nejrůznější možnosti házení kostkami, v naší hře ovšem používáme jen tu nejjednodušší variantu: jednoduché hody šestistěnnou kostkou.
Hod jednou šestistěnnou kostkou má zápis „1d6“ , dvěma kostkami „2d6“ a tak dál.
Kostky se většinou přičítají k hodnotě schopnosti; pro přičtení hodu dvěma kostkami k hodnotě schopnosti 7 pak vypadá zápis takto: „2d6+7“ .
Do herního příspěvku vložíš hod kostkami pomocí záložky Kostky.
Výzvy
K čemu jsou tedy ve hře kostky dobré? Nejčastěji se používají k překonání nějaké výzvy v příběhu dobrodružství. Výzva je obvykle nějaká překážka, kterou je potřeba překonat, aby se příběh posunul zdárně dál. Určuje je Vypravěč dobrodružství, který zároveň udává obtížnost – tedy číslo, které je potřeba „přehodit“ na kostkách.
Například: „Dveře jsou zamčené, ale vypadá to, že se dovnitř bude dát vlézt oknem, které je ale celkem vysoko. Můžete si hodit na fyzičku proti obtížnosti 9.“
V některých případech může Vypravěč uvést pouze obtížnost a nechat na hráčích, aby sami vymysleli jaké kouzlo nebo fyzickou aktivitu použít pro překonání výzvy.
Úspěch či neúspěch vyhodnocuje vždy Vypravěč.
Souboje a kouzla
Kouzelnické souboje jsou velmi podobné výzvám. Liší se v tom, že se hráči (nebo hráči s vypravěčem) střídají a zranění si vyhodnocují sami.
Probíhají tak, že si hráč zároveň háže vždy na útok (vybere kouzlo, které umí podle svých specializací, a hodí si kostky + magické nadání) a na obranu.
V základu umí každá postava kouzlo Protego* – toto kouzlo funguje tak, že si hráč hodí na obranu kostky + magické nadání a pokud je toto číslo vyšší než soupeřův útok, nic se nestane. Pokud je ale nižší, v dalším kole musí zasažený hráč vyhodnotit zranění, a to podle konkrétního kouzla (viz tabulka kouzel a lektvarů).
Souboj končí, pokud některé z postav klesnou životy na nulu nebo po pěti kolech, kdy pak vítězí hráč, který uštědřil nejvíce poškození. Případně pokud postavy herně ukončí zápas dřív.
Životy postavy se rovnají hodnotě její fyzičky.
*Postavy se specializací na obrannou magii můžou místo obyčejného Protega použít některé z pokročilejších (Protego Horribilis, Protego Totalum).
V případě fyzického souboje si hráči hážou na útok i na obranu ve formě hodu kostkami na fyzičku + hodnota fyzičky.
Kostky a volná hra
Kostky se ve volné hře obvykle nepoužívají, ale samozřejmě je tam použít můžeš – můžeš sám/sama sobě nebo po domluvě svým spoluhráčům během hry nastavovat výzvy, nebo si spolu můžete zahrát kouzelnický duel.